Bestellijst

Geen bestellingen

Inhoudsopgave en uitleg Drupal 9

De websites 'versie 3' zijn gebaseerd op Drupal 9 (D9) met de Drupal standaard eCommerce module (D9eC). Deze keuze introduceert een belangrijke wijziging ten opzicht van de vorige generatie websites. Daarnaast zijn een groot aantal configuratie opties toegevoegd en makkelijker gemaakt om te gebruiken. Makkelijk blijft overigens relatief, kennis van websites en hoe ze werken blijft wel een pré om de juiste keuzes te maken. 

De D9eC module werkt zoals iedereen een webshop gewend is. Dat was dus ook de voornaamste reden om D9eC te gaan gebruiken. Als een cursist een broek kan vinden en bestellen bij Wehkamp.nl, dan is het inschrijvingen op een cursus ook gesneden koek. Want, in D9eC zoek je eerst wat je wilt gaan doen (welke cursus) en dan bepaal je wanneer en hoe je hem wilt gaan doen. Net zoals bij de broek kies je eerst het model en bij het bestellen geef je de maat en de kleur op. In de nieuwe sites zoek je jouw cursus (Engels voor beginners, een wandeling door de stad, een lezing noem maar op) en bij het inschrijven geef je aan op welke datum je die wilt en of je hem online of offline wilt volgen. Een groot voordeel is dat de cursussen daardoor op de site zouden kunnen blijven (altijd) waardoor ze beter worden geindexeerd bij Google, maar dat ze soms (net als de broek) in jouw maat (lees startdatum) niet beschikbaar zijn ('uitverkocht'). Alleen als je de cursus nooit meer in het aanbod zet haal je hem van de site af. 

LET OP: Lees op deze pagina ook over het design en de werking van de nieuwe sites in het algemeen.

Op deze pagina staat de verwijzing naar de handleidingen m.b.t. het gebruik, het inrichten en het onderhouden van uw website bij MijnVolksuniversiteit.nl. De handleiding valt uiteen in een aantal delen:

  1. Hoe maak je snel je bestaande site opnieuw maar dan met de nieuwe functionaliteit?
  2. Het dagelijkse onderhoud (pagina's toevoegen of aanpassen, plaatje plaatsen, cursusgegevens importeren enz)
  3. Het omgaan met de gebruikersprofielen
  4. Het opzoeken van inschrijvingen
  5. De eerste inrichting (hoe komt de site er uit te zien qua layout)
  6. Het omgaan met plaatjes
  7. Stijlaanpassingen zoals fonts en kleuren en de paginaindeling.

Lees van elk van deze onderwerpen de introductie minimaal de eerste keer goed door zodat het duidelijk is wat de bedoeling is. Het kan zijn dat binnen jouw organisatie onvoldoende kennis aanwezig is om de gewenste inrichting voor elkaar te krijgen zelfs met behulp van dit handboek. Overleg dan met ons wat de beste oplossing voor jullie is om toch aan het gewenste resultaat te komen. Wij gaan de komende tijd qua layout enkele voorbeelden uitwerken waaruit je kan kiezen. Die zijn er bij aanvang nog niet direct omdat we ze willen ontwikkelen samen met VU's die een specifieke wens hebben. 

Definities

Voor de duidelijkheid nog enkele definities:

Design: een design is het geheel van een bepaalde schermindeling (layout) en het gebruik van lettertypen, kleur, ronde of rechte plaatjes en knoppen e.d. (stijl). Als jullie een 'designer' in de arm nemen, dan zal deze een ontwerp maken voor beide aspecten: layout en stijl.

Layout: voor het bepalen van de layout hebben we een universeel systeem gemaakt waarin vlakverdeling en inrichting van het vlak binnen een hoge mate van vrijheid gekozen kan worden. Alle voorbeelden die we tot nu toe aangereikt hebben gekregen zijn met de layout configuratie te doen. Ons nadrukkelijk advies is dan ook qua layout: laat de ontwerper aan de hand van deze handleiding zich bekend maken met de mogelijkheden en de layout zo te bepalen dat het uitvoerbaar is binnen de beschikbare opties. Op deze manier kan je een maatwerk site laten configureren zonder dat je ook echt maatwerk moet laten uitvoeren door ons. Het verschil tussen configureren en maatwerk bouwen laat zich makkelijk vertalen naar tijd en dus kosten! Mocht de ontwerper willen weten waar de grenzen liggen bij het configureren van de layout, laat ze dan contact met ons opnemen! 

Een voorbeeld van layout mogelijkheden die we standaard bieden zijn de indeling van 'blokken' op een pagina in meerdere verschillende kolommen. Zo kan je bijvoorbeeld op de homepage het gebied waar de header slider draait eenvoudig in bijvoorbeeld twee kolommen splitsen waarbij de slider in het ene venster draait en een tekst blok in het andere zichtbaar is. Zie bijvoorbeeld de site van SKVR waar in het header gebied de slider rechts staat en een zoekblok links daarvan. Dit soort indelingen is in de nieuwe sites met een eenvoudige configuratie in te stellen.

Een ander voorbeeld is de wijze waarop een categorie-landinsgpagina wordt weergeven. In de sites tot 2021 kon je kiezen uit een lijst- of een tabelweergave. Daar is nu een 'tegeltjesweergave' bijgekomen. Met deze weergave plaats je de inhoud van de pagina in een raster van plaatjes zoals bijvoorbeeld de categorieverwijzingen op de homepage er al uit zien.

Stijl: in hetzelfde voorbeeld van de SKVR is ook het gebruik van geel als hoofdkleur of een bijzonder lettertype duidelijk zichtbaar. Dit noemen wij de stijl van de site. Op de nieuwe site is dit soort dingen makkelijker zelf door jullie in te stellen. Het kon op de vorige sites ook al, maar dan alleen door CSS kennis te hebben. In de nieuwe sites kan al veel ingesteld worden via het 'dashboard', eventueel aangevuld met een stukje CSS specifiek voor dat onderdeel. Een stukje van de homepage van SKVR staat hieronder. De wijze waarop de tekstvlakken en de plaatjes worden getoond is instelbaar gemaakt in een combinatie van layout en stijl aanpassingen.

Werking sites

Werking (hoofd)menu

We hebben met de nieuwe sites een duidelijke keuze gemaakt ten aanzien van de menu werking. Zo zal bijvoorbeeld het hoofdmenu met de cursussen maar 1 niveau diep openklappen en pas nadat je er op klikt. Dit is om twee redenen:

  1. Het openklappen werkt dan op elk device hetzelfde (pc, mobiel, tablet)
  2. Het menu beperkt houden is voor mensen met een visuele beperking veel beter. Alle opties wordt aan deze doelgroep voorgelezen en dan wil je geen ellenlange optielijsten maar er trapsgewijs doorheen gaan. 

Navigatie via de categorieen

Als je in het hoofdmenu via Cursussen naar een hoofdcategorie gaat, bijvoorbeeld Talen, dan kom je nu automatisch op de landingspagina Talen met links de subnavigatie geopend zodat je vanaf dat niveau door de onderliggende categorieen kunt gaan. Die functie zit niet meer in het hoofdmenu vanwege de hiervoor genoemde reden. 

Werking agenda pagina

Op de pagina met de agenda (ga naar je site homepage en tik /agenda achter de url... die pagina dus, staat het hele aanbod met een facet filter links. Door de juiste filters te kiezen kom je erg snel bij een gewenste cursus. Precies zoals bij normale commerciele shops. 


HOME Handleidingen: ADMIN  SITES V2  SITES V3