Bestellijst

Geen bestellingen

Introductie MijnVU websites versie 3

Welkom bij de handleiding CMS gebruik voor de MijnVolksuniversiteit.nl websites. Ter informatie, het  Content Management Systeem (CMS) van de door MijnVolksuniversiteit.nl geleverde websites is gebaseerd op het Open Source CMS pakket Drupal versie 9 (voor de liefhebber: http://www.drupal.org). De keuze voor Drupal is voornamelijk ingegeven door de mogelijkheid om met één installatie alle websites voor alle klanten te onderhouden én vanwege de Drupal reputatie op het gebied van veiligheid (het Witte Huis in de VS maakt ook gebruik van Drupal en zo nog veel meer organisaties die beveiliging serieus nemen). Dit maakt het voor ons mogelijk om te zorgen dat uw website technisch altijd optimaal is en voorzien van de laatste beveiligingsupdates. En dit tegen de laagst mogelijke kosten. 

Belangrijk

Wij hebben de websites die gebaseerd zijn op Drupal 9 maximaal ingesteld conform de WCAG richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines). Deze richtlijnen zijn sowieso verplicht voor (semi)overheidssites en zijn bedoeld om mensen met een visuele beperking hun weg op jullie sites te laten vinden. Lees hierover meer in dit artikel. En er is nog veel meer informatie over te vinden op het Internet. Deze keuze heeft enkele consequenties die jullie wellicht niet gewend zijn. Zoals bijvoorbeeld het moeten klikken/aanraken van een menuoptie voordat die het doet (geen 'hover' meer), menu's die niet dieper gaan dan 1 niveau enz. Mocht je dus vragen hebben over een verschil in werking tussen de eerdere sites en de Drupal 9 sites, kijk dan ook even of dat wellicht te maken heeft met de WCAG. 

Algemene informatie

Bij de aanvang van het gebruik van een MijnVU website krijg je toegang tot een test website waarop je alle voorbereidingen kan treffen. Op een afgesproken moment kopieren wij de test website naar een productie omgeving en maken we hem toegankelijk voor het publiek. Vanaf dat moment heb je de beschikking over twee websites! Een test website waarop je nog eens dingen kan uitproberen en de productie website.

Zodra de websites in productie worden genomen (zichtbaar worden voor uw cursisten), wordt de update van de cursus- en categorie informatie automatisch uitgevoerd. Je kan daarnaast ook altijd deze gegevens updaten op de site op het moment dat dit nodig is. Het inschrijven op de site door een cursist gebeurt via een inschrijfformulier. Voor de eerste inrichting is het van belang om door te geven aan MijnVolksuniversiteit.nl welke kortingsvormen jullie hanteren (of niet) en welke betaalwijzen zodat we dat goed kunnen instellen. De inschrijvingen die op de website worden gedaan kunnen vanuit de administratie worden opgehaald en verwerkt. Per inschrijving kost je dit slechts enkele muisklikken waarmee het inschrijfproces maximaal efficient is gemaakt.

Content soorten

In de website zijn verschillende soorten content beschikbaar onderverdeeld in twee groepen:

  1.  Content die in het CMS zelf wordt onderhouden
  2.  Content die vanuit de administratie komt

Voor het bijhouden van de content is het van belang deze groepen strikt gescheiden te houden. Content die uit de administratie komt mag niet worden aangepast in het CMS! Dat zou niet alleen zinloos zijn omdat het bij de update wordt overschreven, maar het kan ook de werking beinvloeden. Verder is het van belang dat in het ontwerp van de websites, de content soorten vaak op bepaalde plaatsen is voorzien. Als je zo'n content type in een andere positie zou willen plaatsen dan voorzien in het ontwerp, dan geeft dit onvoorspelbare resultaten en is niet wenselijk. Met ingang van Drupal 9 hebben we een groot scala aan opties toegevoegd die het mogelijk maken om individuele wensen op het gebied van design mogelijk te maken. Maar let op, wij (Mijnvolksuniversiteit.nl) zijn geen designers. Als jullie een echt goed design willen, neem dan een bureau in de arm die het ontwerp maakt. Wij kunnen het bureau ondersteunen met uileg indien de handleiding onvoldoende duidelijk zou zijn.

Content die in het CMS wordt onderhouden

Eenvoudige pagina's

Een voorbeeld hiervan is een pagina waarop de contactgegevens staan of de algemene voorwaarden. Ook deze pagina die u nu leest is zo'n 'gewone' pagina. Zo'n pagina wordt gemaakt en kan gekoppeld worden aan een zelf te bepalen (sub)menu item op de bovenbalk. 

LET OP: Met ingang van Drupal 9 staan we geen afbeeldingen meer toe in de Eenvoudige pagina's. In het verleden is gebleken dat die de responisve werking op andere apparaten dan een PC behoorlijk verstoren. Als je afbeeldingen wilt toepassen, maak dan een Uitgebreide pagina aan waarbij je de verschillende content typen kunt kaderen en waarmee de werking op PC zowel als mobiel gegarandeerd blijft.

Uitggebreide pagina's

Zoals aangegeven, wanneer je een pagina nodig hebt waarop bijvoorbeeld ook afbeeldingen staan, gebruik dan de 'Uitgebreide pagina' optie om eerst je indelingen te bepalen en daarna de content in te voegen. Mogelijkheden staan in deze handleiding nader beschreven.

Nieuws

Nieuws berichten kunnen worden toegevoegd en aangepast. De meest actuele tonen op de homepage en de rest toont op de nieuws pagina

Referenties

In deze versie van de responsive sites zijn de referenties nog zelf op te geven (door de VU). Zodra de VU zover zijn zijn stappen we over op een nog te bepalen externe module voor het verkrijgen van referenties. Zo'n module vergt een aanvullende abonnement bij een externe dienst. Het voordeel is dat externe referenties veel hoger scoren in Google (ze hebben per definitie een betere reputatie), het nadeel is dat er kosten aan verbonden zijn. Op de MijnVU websites kunt u straks kiezen tussen geen referenties tonen, zelf referenties aanmaken wellicht uit door u verkregen enquetes of met een externe dienst gaan werken.

Vrij home page blok ('Info tile')

Een vrij home page blok is een blok wat u zelf toevoegt in het gebied waar ook de categorie blokken staan. Zo kunt u bijvoorbeeld een tijdelijk blok plaatsen om een open dag onder de aandacht te brengen of iets dergelijks. 

Header slide/foto

U kunt zelf foto's en tekst toevoegen die in de header als een slideshow gaan draaien. U kunt ook de volgorde bepalen. 

Menu's

Het hoofdmenu kent drie verplichte tabs (HOME, CURSUSSEN en NIEUWS), de rest mag u zelf bepalen. Ook de pagina die u er aan toevoegt. 

Formulieren

In de websites zit een uitgebreid formulieren systeem. Hiermee kunt u bijvoorbeeld na het aanmelden de cursist nog vragen hoe ze met u in aanraking zijn gekomen of kunt u na afloop van een cursus een enquete rondsturen en laten invullen op de site. U kunt de vragen zelf bepalen en het resultaat ook overzichtelijk tonen.

Content die uit de administratie komt

Cursus informatie

Deze informatie is inclusief docent gegevens indien ingevuld. Ook de 100x100px foto's die bij een cursus worden weergegeven komen uit de administratie en ook eventuele "inline" foto's in de tekst van een cursus komt uit de administratie. Indien u deze informatie twee-talig op de website wilt weergeven, dan moet in de administratie alle cursus- en categorieinformatie worden vertaald (niet op de website). Indien u met een tweetalige site gaat werken, dan dient u de overige pagina's (niet cursus en categorie dus) in het CMS te vertalen. 
Belangrijk: indien u op de website cursusinformatie aanpast (wat in principe kan, het is voor het CMS immers gewoon "content"), dan wordt deze overschreven bij de eerstvolgende update. Niet doen dus!

Ook belangrijk om te weten: een cursus heet in Drupal D9 een product. Bijvoorbeeld Frans voor beginners. De cursus Frans voor beginners op maandagavond om 8 uur is een variant van het product. En de cursus Frans voor beginners op woensdagmiddag om 2 uur is een andere variant van dezelfde cursus. Een cursist zoekt een cursus Frans voor beginners en kan vervolgens kiezen uit de momenten of manieren waarop die cursus wordt gegeven (online op maandag en klassikaal op woensdag bijvoorbeeld). De combinatie van de administratie en website regelt dit voor jullie, daar hoef je verder niets aan te doen. Maar het is wel handig om te weten. 

Categorie informatie

Wat voor de cursussen geldt, geldt ook voor de categorieën. Alle informatie komt uit de administratie inclusief de vertaling en het plaatje wat op de homepage toont bij een categorie. 
Belangrijk: Categorieën worden op de homepage alleen getoond indien u er een blok voor aanmaakt en koppelt aan de gewenste categorie. Dit gaat niet vanzelf.


HOME Handleidingen: ADMIN  SITES V2  SITES V3