
Gebruikersprofielen
De gekozen configuratie voor de websites vanaf 2021 werken zoals eerder aangegeven met Drupal D9 in combinatie met Drupal eCommerce. Dit brengt een aantal voordelen mee ten opzichte van de versie 2 sites tot 2021, maar ook aan aantal veranderingen. Een belangrijke verandering is het gebruik van gebruikersprofielen op de websites. Het is dus ook van belang dat je deze informatie goed doorleest om te weten wat die veranderingen zijn zodat je er binnen de eigen organisatie rekening mee kan houden.
Bij het aanmelden voor een aktiviteit krijgt de sitebezoeker tijdens de check-out de keuze uit drie mogelijkheden:
- Inloggen als geregistreerd bezoeker (mits eerder geregistreerd)
- Aanmelden voor een activiteit als gast (waarbij uiteraard ook gegevens ingevoerd moeten worden en eventueel alsnog een account kan worden gemaakt aan het eind van het invullen)
- Het aanmaken van een profiel zodat niet alleen direct aangemeld kan worden, maar ook later weer ingelogd kan worden
Probeer deze opties vooral ook zelf uit zodat je bij vragen van cursisten over deze functionaliteit ook de juiste ondersteuning kan geven. De voordelen van het aanmaken van een profiel moeten wel benadrukt worden in de tekst op de site, want:
- Kortingen kunnen alleen gegeven worden aan geregistreerde personen. Die moeten dan ook de vereiste gegevens voor de korting invullen in het profiel. Om bijvoorbeeld een leeftijdskorting te krijgen is de geboortedatum verplicht of om een NT2 subsidie te krijgen moeten de daarvoor benodigde gegevens worden ingevuld.
- Het profiel werkt zoals bij elke normale webshop, als je een profiel hebt, kan je in je account ook eerdere bestellingen terugvinden. In een later stadium kunnen we ook op die manier bijvoorbeeld een factuur aan de bestelling koppelen of een status laten opvragen van een bestelling (alleen in een later stadium i.c.m. de administratie v2).
Een sitebezoeker zal na het winkelwagenoverzicht de volgende pagina zien:
Stel dat de bezoeker een profiel (account) aanmaakt, dan wordt hij automatsich ingelogd en kan hij door met inschrijven. Eventuele kortingen kunnen dan toegepast worden. Als het profiel is aangemaakt, dan is het direct zichtbaar voor de bezoeker via het icoon in de header. Je ziet dan dit:
Je kan hier je gegevens zien of bewerken, maar hier kunnen ook specifieke dingen aangegeven worden zoals de belangstelling voor nieuwsbrieven (of niet). Verder kan je je besteloverzicht zien en individuele bestellingen terugkijken.