Handleiding websites v3

De handleiding voor de websites v3 gaan over websites gebaseerd op het Drupal 9 CMS. De sites zijn in 2021 gebouwd en worden in de loop van 2022 in gebruik genomen. De handleiding valt uiteen in meerdere onderdelen/hoofdstukken. Kies het gewenste hoofdstuk hieronder en ga naar de pagina waar je verder wordt geholpen. Iedereen die met de combinatie van de MijnVolksuniversiteit.nl administratie met website werkt zou op de hoogte moeten zijn van de gebruikte terminologie en de basisregels. Die vindt je door hier te klikken.

Inhoudsopgave

 

FAQ


Ga naar de home page en klik voor de zekerheid linksboven op 'beheren'
Ga met de muis boven het gebied hangen waar het logo staat
Je ziet dan het 'potlood' icoon zoals in het plaatje hieronder
Klik nu op het potlood en kies 'Blok instellen'
Je komt nu op een pagina waar je met drie vinkjes het logo, de header tekst en de slogan die je op het dashboard kan invoeren, aan of uit zetten.

Ga naar de home page
Klik op 'Bewerken' (zie hieronder)
Je komt nu op een pagina waar de indeling van de homepage staat. Op de regel waar 'Landingspagina sectie' staat kies je op de regel met de referenties de drie puntjes aan het eind van de regel. Daar staat een optie om de sectie te verwijderen. Je kan op deze plek ook de volgorde van de secties bepalen door ze te verslepen ten opzichte van elkaar. Vergeet niet om na het verwijderen of het veranderen van de volgorde op de blauwe knop 'Opslaan' te klikken.
TIP: Noteer voordat je een blok verwijderd hoe het was opgebouwd zodat je het later opnieuw kan instellen mocht dat gewenst zijn.

Wij proberen ons maximaal aan de richtlijnen van de WCAG te houden. Een venster is voor iemand met een visuele beperking niet handig, de inhoud kan niet worden voorgelezen. Daarom hebben wij het venster vervangen door een informatiebalk bovenaan het scherm waarin dezelfde informatie wordt getoond, maar die wel voorgelezen kan worden aan een bezoeker.

Ga naar het Dashboard en kies de webwinkel-instellingen. Hier staan een serie opties waarmee teksten kunnen worden toegevoegd aan de diverse stappen in het inschrijfproces. Voer wat teksten in en beoordeel of ze voor jullie bezoekers duidelijk zijn in de context waar ze worden geplaatst.

De voorwaarden zijn de voorwaarden waaronder jullie de cursussen aanbieden. Ook wel de algemene voorwaarden genoemd. De cursist moet zich tijdens het inschrijven akkoord verklaren met deze voorwaarden door een vinkje te activeren net zoals op de huidige sites. De tekst bij het vinkje stel je in op het dashboard bij de webwinkel-instellingen. In die tekst kan je naar een pagina verwijzen waar je voorwaarden staan, ook weer net zoals nu op vrijwel alle sites gebeurt.

De makkelijkste manier om een bepaald element niet te tonen, is door het te verbergen met behulp van CSS. Zet de onderstaande stukjes CSS in jouw eigen CSS om een filter te onderdrukken: (LET OP, DEZE INSTELLINGEN WERKEN NIET OP DE AGENDA PAGINA. VOORBEELDEN DAARVOOR VOLGEN ZO SNEL MOGELIJK.)

  • Om het docentenfilter niet te tonen op de categoriepagina's plaats je het onderstaande in de CSS:
    .block-facets.block-facet-blocktutors {
        display: none;
    }
  • Als je het lesvormfilter niet wilt tonen op de categoriepagina's omdat dit bij jullie niet van toepassing is, dan plaats je het onderstaande in de CSS:
    .block-facets.block-facet-blockcourse-form {
        display: none;
    }

Lesvorm op detailniveau Als je de lesvorm helemaal niet gebruikt, dan wil je die waarschijnlijk ook niet tonen op de cursus detail pagina omdat de keuze daar dan altijd standaard op klassikaal staat en online nooit gekozen kan worden. In dat geval kan je die 'selector' helemaal uitzetten door de volgende regel aan de CSS toe te voegen:

[id*="attributes-attribute-course-form"] { display: none; }

Het omzetten van de site verloopt volgens de volgende stappen:

  1. De nieuwe site wordt eerst helemaal ingericht én getest op de test omgeving. Als jullie vinden dat hij klaar is, dan begint het omzetten.
  2. Wij kopiëren de test site naar de productieserver. Vanaf dat moment worden aanpassingen op de test server niet meer overgezet naar productie. Als je op de productiesite iets wilt aanpassen, dan doe je dat daar.
  3. Als er redirects nodig zijn omdat pagina url's zijn veranderd, dan moeten we die op dit moment toevoegen.
  4. Nu moet de DNS (de verwijzing van je site url naar de server) worden aangepast. Als wij die hosten dan doen wij dat, als jullie dat bij een ander hosten, dan krijg je van ons een IP adres wat je moet doorgeven. Net voor het omschakelen halen we nog een laatste keer de inschrijvingen van de huidige site op. Tijdens het omschakelen (af te stemmen met de DNS provider dus), zetten we de oude site in onderhoud om te voorkomen dat er inschrijvingen op binnenkomen. Dit hoeft normaal gesproken niet langer te duren dan enkele minuten, afhankelijk van de beschikbaarheid van je DNS provider.
  5. Zodra de omschakeling zichtbaar is (de nieuwe site verschijnt op je bekende url), dan is het klaar. Wij halen nog de menuoptie weg uit de administratie waarmee je de inschrijvingen van de oude site ophaalde en we zijn rond.

Feitelijk maar op één ding en dat is dat de categoriestructuur op de huidige site ook wijzigt als je die nu al aanpast. Als dat geen probleem is, dan moet je jezelf alleen wel realiseren dat je zorgvuldig opgebouwde Google reputatie verdwijnt voor elke pagina die een andere naam krijgt als gevolg van je structuuraanpassing. Als je pagina's dezelfde naam houden, maar alleen op een andere plek in een structuur komen, dan maakt dat niet uit. Check wel op je huidige site of de 'tegeltjes' op de homepage wel naar de juiste categorie blijven verwijzen. Zo niet, dan herstel je dat in het CMS.
Maar, mocht je dat allemaal wel een probleem vinden, dan is alleen de volgende oplossing mogelijk:

  • Bereid je nieuwe structuur voor in iets waar vanuit je later makkelijk kan knippen/plakken (Excel bijvoorbeeld). Zet daarin alvast de Titel, SEO teksten en meta description die je wilt aanleggen in de nieuwe structuur. Je kan die dan later makkelijk overzetten naar het systeem. Maak ook het nieuwe plaatje vast klaar.
  • Bepaal vervolgens of er redirects moeten worden aangebracht van een oude url naar een nieuwe url om de reputatie in stand te houden. Werk die gelijk uit in dezelfde Excel in twee kolommen: huidige url -> nieuwe url.
  • Mocht je nu de structuur willen aanpassen en je vindt het geen probleem dat die op de huidige site ook al aanpast, dan kan je verder gaan. Maar... bedenk dat als je categorieën weggooit omdat je ze in het nieuwe seizoen niet meer nodig hebt, dat de daaraan gekoppelde cursussen niet meer op de site worden getoond. Dus als je het nu wilt doen, verander dan bestaan namen van categorieën of voeg nieuwe toe, daar loop je dan weinig risico mee.
  • Als je gelijk door wilt en je hebt redirects, dan moet je het moment waarop je wilt aanpassen met ons afstemmen zodat we jouw redirects in de site kunnen zetten (zowel de huidige als ook de nieuwe).
  • Doe de aanpassingen binnen 1 dag want 's nachts wordt je site geupdate en je wilt geen incomplete categorieboom op je site.
  • Je kan ook de 'papieren' voorbereiding klaar leggen tot het moment waarop je huidige aanbod op de site niet meer veranderd. We zouden dan het updaten van de huidige site alvast stop kunnen zetten waardoor die niet meer veranderd. Dan heb je de handen vrij om de structuur aan te passen en die naar de nieuwe site te brengen. Deze laatste optie heeft onze voorkeur omdat er dan geen risico's worden genomen met de bestaande site.
  • En als laatste voeg je op de nieuwe site je 'Info tiles' toe waarin je de nieuwe categorieën plaatst.

 

Opgenomen informatie sessies

Hier staan de links naar de opgenomen informatie sessies:

05/04/2022

12/04/2022

14/04/2022

28/04/2022

Link naar checkout demonstratie